Blynk (ESP)

Blynk er en funktion som kan styre ESP moduler over telefonen eller app på computeren. Appen har en masse funktioner som kan styret hvor som helst i hele verden. Her forklare vi hvordan du kan tænde/slukke en LED diode fra din mobil.

Dette eksempel bliver der brugt disse ting (Klik for at købe i webshoppen)

 

 

Download Arduino IDE (Programmerings software)

Før du kan starte din programmering skal Arduino’s IDE software hentes. Dette program bruges til at programmere enheden.
Download fra dette link: Download

Installere Blynk Library (ESP)

  • Download library (Download)
  • Udpak filer
  • I mappen under “libraries” finder du 4 mapper.
  • Flyt/kopir alle 4 mapper til  “libraries” som findes i “Arduino IDE” mappen (C:\Program Files (x86)\Arduino\libraries)
  • Når du begynder Flyt/kopir skal du klikke “OK” til overstegning.
  • I mappen under “tools” finder du 3 mapper.
  • Flyt/kopir alle 3 mapper til  “Tools” som findes i “Arduino IDE” mappen (C:\Program Files (x86)\Arduino\tools)
  • Nu er “Blynk” installeret.

Her vises hvordan Blynk funktionen virker:

Programmering

Programmeringen forberedes på blynks egen hjemme side, som efter kopiret ind i Arduinos IDE software. Blynks programmerings side hjælper med de rigtige “Data” som er vigtige. Følg nu disse trin:

  • Åben Blynks egen programmerings side HER
  • Board: Wemos D1 (Board som vi bruger)
  • Connection: ESP8266 WIFI
  • Auto Token: Skal være tom (Indsættes senere)
  • Example: Blynk Blink (Begynder eksempel)
  • Kopir nu koden in i Arduinos IDE software som skal bruges til at smide koden over på boarded.

I koden skal disse sætninger laves om:

  • char auth[] = “YourAuthToken”; // Et nummer du får tilsendt, tilføjes senere (Projekt nummer).
  • char ssid[] = “YourNetworkName”; // Navn på dit hjemme network.
  • char pass[] = “YourPassword”; // Adgangs kode til dit hjemme network.

Info: “Auto Token” er et link du får tilsendt i din mail når du opretter et “Projekt” i mobil appen

Download Mobil APP

Mobil APP Setup

  • Åben appen og registrere en bruger.
  • Opret nu et nyt projekt (New Project)
  • Vælg et navn til projektet (Har valg at kalde min “Test”).
  • Tryk på “Choose Device” og find “WoMos D1” (Modelen vi bruger)
  • Connection Type: Wi-Fi
  • Theme: Dark
  • Klik nu på “Create”.

Auth Token

  • Der er nu send en “Autu Token” til den mail du registeret med.
  • Mit “Autu Token” er “5802d8ce349c4bd9a4d0624d71492414”.
  • Indsæt nu “Autu Token” her ” char auth[] = “YourAuthToken”; ” i koden.

Min Færdige kode:

#define BLYNK_PRINT Serial

#include <ESP8266WiFi.h>
#include <BlynkSimpleEsp8266.h>
// You should get Auth Token in the Blynk App.
// Go to the Project Settings (nut icon).
char auth[] = “5802d8ce349c4bd9a4d0624d71492414”;

// Your WiFi credentials.
// Set password to “” for open networks.
char ssid[] = “…….”;
char pass[] = “……..”;

const short int BUILTIN_LED1 = 2; //GPIO2

void setup()
{
Serial.begin(9600);
Blynk.begin(auth, ssid, pass);
pinMode(BUILTIN_LED1, OUTPUT);
}

WidgetLED led1(V0); //Sender informationer tilbage til app.
BLYNK_WRITE(V1){
int pinValue = param.asInt();
if(pinValue == 1){
led1.on();
digitalWrite(BUILTIN_LED1, LOW);
}
if(pinValue == 0){
led1.off();
digitalWrite(BUILTIN_LED1, HIGH);
}
}

void loop()
{
Blynk.run();
}

Connect ESP

Når dit modul (WeMos D1) er tilsluttet en strømkilde, skal den findes. Klik på “Test” som er det nye oprettet projekt. Svipe til side for at oprette en ny. Når du har klikket på “Test” finder du en “Arduino” tegning af et board i menu bjælken, tryk på denne og dit modul skulle gerne komme frem og vise en “Grøn” prik i siden.

Tilføj On/Off Knap

Efter “Modulet” er tilsluttet trykkes der på  den firkant til højre for menu bjælken. Nu kommer der et + frem hvor hele “Widget” menuen kommer frem. Efter redigering trykkes der på knappen igen og appen er klar. Når en knap er tilføjes redigeres “Output” til “Virtuel/V1-127”.

  • Klik på “Button” som er den første.
  • Klik nu på den kan som er tilføjet.
  • Vælg title på knappen. (Min er On/Off)
  • Vælg nu hvilen udgang som skal aktiveres. (Min er Pin 2 som er BuildIn LED)
  • Da knappen skal fungere som On/Off skal “Mode” være “Switch”.

Settings Knap

  • Navn: On/Off
  • Output: V1 (0-1)
  • Mode: Push

Settings LED

  • Navn: LED
  • Input: V0

Kontakt os

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@ardustore.dk, eller sende os en besked via messenger (Klik her) og vi vil hjælpe dig.