Failed to connect to ESP32: No serial data received

Ardustore.dk Forum Arduino IDE og Software Failed to connect to ESP32: No serial data received

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Hej! Jeg er sprit-ny mht. Arduino, og snubler allerede på første trin:

Når jeg installerer driver CH340g som anvist på Ardustore afslutter den med en besked om at “The drive is successfully Pre-installed in advance!”, hvad det så end betyder. Er det godt eller skidt?

Så vidt jeg kan se burde IDE fungere, for i nederste højre hjørne står der “DOIT ESP32 DEVKIT V1 on COM3”, akkurat som beskrevet i ovenstående link, så det ser ud til at være OK.

MEN det ændrer ikke ved at jeg får “A fatal error occurred: Failed to connect to ESP32: No serial data received” når jeg prøver at uploade min sketch. Hjælp…..?

Arduino IDE v. 2.3.4
    Board: NodeMcu ESP32S 38Pin CH340G
    Laptop m. Windows 10

Medier:
    You must be logged in to view attached files.
    Admin
    Keymaster

Hej Michael, er du 100% sikker på det er et data kabel du bruger? 🙂

Hej! Njah, nok ikke sikker. Jeg har prøvet 4 forskellige kabler jeg havde liggende, og først med det 4. kabel kom der den “bimme-lim” lyd, som Windows laver, når en ny USB enhed tilsluttes. Det kunne jo tyde på de første 3 kabler ikke duede, men nr. 4 måske gør. Stikket har da også nogle riller over benene, som nogen på Google mener er et kendetegn for data USB. Men sikker… Nej.
    Indikerer Windows lyden at der er hul igennem, eller er det et tilfælde?

Admin
    Keymaster

Ja det skal være data i kablet, ellers virker det ikke. Så tænker det er det som er problemet. :=)

*** LØST! ***
    Løsningen er fundet. Der var 2 årsager:

Årsag 1:
    De første 3 USB kabler var kun ladekabler, og ikke datakabler.
    Med kabel nr. 4 kommer Windows med sin “USB tilsluttet” lyd. Nu var der åbenbart hul igennem til boardet.
    Men stadig ingen upload.

Årsag 2:
    Jeg havde installeret driver CH340g fra ardustore.dk guiden (driveren hedder så CH341 når man har hentet den), og også installeret den.
    MEN først da jeg nu har USB forbindelse, tjekker jeg Windows enhedshåndtering, og ser under “Porte (COM og LPT)” at “USB-SERIAL CH340” er på COM5 porten.
    Jeg ændrer fra COM3 til COM5 i Arduino IDE, og VUPTI – upload fungerer, og blink sketchen kører som den skal!

Så:
    1. Sørg for driver CH340 er installeret.
    2. Vær sikker på USB kablet kan overføre data, og ikke bare er et ladekabel fra en gammel mobiltlf. i skuffen…
    3. Tjek Windows enhedshåndtering for hvilken port, USB enheden ligger på, og ret i IDE, hvis der er uoverensstemmelse.

Medier:
    You must be logged in to view attached files.
    Admin
    Keymaster

Tak for din feedback Michael. 🙂

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.